ال-آرژینین، اسید آمینه‌ای ضروری برای رشد موها

ال-آرژینین، اسید آمینه‌ای ضروری برای رشد موها

آرژنین چیست؟

ال-آرژینین اسید آمینه‌ای نیمه ضروری است که در بسیاری از عملکردهای مهم بدن انسان نقش دارد. واژه نیمه ضروری به این معناست که بدن ما انسان‌ها از آن مادّه به اندازه کافی  دارد. با این حال، بعضی افراد به دلیل شرایط سلامتی خاص یا قرار گرفتن در شرایطی خاص ممکن است به میزان بیشتری از آن مادّه نیاز داشته باشند تا تعادل آن را حفظ کنند و از خواص و فواید آن بهره  ببرند.

%D8%A2%D8%B1%DA%98%D9%86%DB%8C%D9%86 %D9%81%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%84

ال-آرژینین پیش‌ساز اسید نیتریک (NO) است و اهمیتی حیاتی در رشد موها دارد زیرا خاصیت بازکنندگی عروق این مادّه موجب افزایش رشد و بهبود موها می‌شود. از آن جایی که میزان بالای مونوکسید ازت کانال‌های پتاسیک سلول‌ها را باز می‌کند، ال-آرژینین خون‌رسانی به فولیکول‌های مو را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش رشد مو می‌شود.

عملکردهای ال-آرژینین

ال-آرژینین بعد از تبدیل شدن به مونوکسید ازت، باعث تسکین عروق خونی می‌شود و به همین دلیل است که به عنوان بازکننده عروق شناخته می‌شود. به دلیل این که این مادّه در چنین روندی دخالت دارد، برای درمان شرایطی که نیاز به باز شدن عروق دارد مناسب است. ال-آرژینین آمونیاک موجود در بدن را به اوره تبدیل می‌کند و به این ترتیب باعث دفع آن می‌شود. این اسید آمینه با تحریک تولید پروتئین‌ها به رشد فولیکول‌های مو کمک بسزایی می‌کند.

%D8%A2%D8%B1%DA%98%D9%86%DB%8C%D9%862

مطالعات نشان داده است که محصولات حاوی ال-آرژینین عواملی که موجب رشد نامناسب فولیکول مو یا ضعیف شدن تار مو می‌شوند را کاهش می‌دهد و به این ترتیب به رشد مو کمک می‌کند. در مطالعه مقایسه‌ای که در مورد محصولات موضعی حاوی ال-آرژینین انجام شده، ظرفیت این اسیدآمینه برای تحریک میکروگردش (ریزگردش) خونی اثبات شده است؛ تحریک میکروگردش خونی موجب رساندن مواد مغذی به بالب مو می‌شود و رشد آن را فراهم می‌کند.

فواید ال-آرژینین

تحریک فولیکول‌های مو

همان طور که دیدیم، نقش آرژینین در رشد موها می‌تواند به کمک رابطه آن با مونوکسید ازت بهبود پیدا کند، به خصوص در افرادی که سطح اکسید نیتریک بدن آن کم است یا میزان این مادّه در مواد غذایی آن‌ها ناکافی است.

برای این افراد، آرژینین کمک بزرگی به تولید اکسید ازت می‌کند و با باز کردن کانال‌های پتاسیک درون سلول‌ها، این کمبود را جبران می‌کند. عروق خونی با این خاصیت بازکنندگی پتاسیم گشاد می‌شوند و جریان و گردش خون نیز بهبود می‌یابد؛ به این ترتیب آرژینین به شکل مثبت به خون رسانی به فولیکول‌های مو کمک می‌کند و باعث افزایش رشد موها می‌شود.

حفظ رنگ طبیعی موها

آرژینین از موها در برابر آسیب‌های ناشی از رنگ کردن (و بی رنگ کردن مو) محافظت می‌کند. مطالعه‌ای نشان می‌دهد که آرژینین مانع از تاثیرات مخرب و تضعیف کننده پروکسید هیدروژن (که به عنوان رنگ کردن اکسیداتیو نیز شناخته می‌شود) را بر روی موها می‌شود.

این مطالعه نشان داده است که وقتی موها را رنگ می‌کنید، پروکسید هیدورژن به روغن‌های طبیعی و پروتئین‌های موجود در ساختار مو حمله می‌کند و مقاومت مو را از بین می‌برد. در این مطالعه، محققان، آرژینین را جایگزین آمونیاک کردند و متوجه شدند که آرژینین به فیبرهای مو به خوبی نفوذ می‌کند و به شکل چشمگیری مقاومت مو بالا می‌رود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    9 − شش =